3. Op de Euromast & Zet een hoed op

les dramatische vorming - creatief spel - afspraakspelen - een rol spelen © Walter Roozendaal - www.muzemuzette.com - klik hier voor meer informatie

Hoe komen we weer thuis?

  • Uitdagende spelopdracht.
  • Kinderen maken heldere spelafspraken, m.n. over het WAT (begin/verloop/eind).
  • Positief evalueren.

Benodigdheden:

  • Eventueel een foto van de Euromast.
  • Verkleedkist met hoeden, of ander attributen.

Opdracht

  • Maak subgroepjes, 4 tot maximaal 6 leerlingen per groepje.
  • Jullie zijn boven op de Euromast (Hoe ziet die er uit? Als je bovenop bent is het zo hoog, dat je de vogels onder je ziet vliegen!).
  • Plotseling blijken alle liften en trappen verdwenen te zijn. Alle mobieltjes zijn ook uitgevallen. Hoe komen jullie weer naar beneden?

Begeleid

Geef tijdens het oefenen de volgende aanwijzingen:

  • Spreek vooral goed af wanneer het spel eindigt.
  • Het toneelstuk begint als jullie al bovenop de Euromast zijn, en jullie op het punt staan om weer naar beneden te willen. Dat scheelt dat elk groepje het nauwelijks spannende deel speelt van opstaan, ontbijten en naar de toren gaan, kaartjes kopen, ..., ...
  • Denk aan de afspraak over het onderbreken van het oefenen (zie de inleiding van hoofdstuk 2, onderaan de webpagina)

Vertonen

Denk aan de afspraak over het doorgaan met overleggen terwijl een andere groep hun stukje laat zien (zie de inleiding van hoofdstuk 2, onderaan de webpagina)

Nagesprek

  • Wat vond je goed aan de spelen?
    M.a.w. wat voor dingen zijn goed om te onthouden voor een andere keer? En over wat voor dingen is het handig om afspraken te maken?
  • Als de kinderen te veel in de achterste hoeken spelen (vaak een teken van onwennigheid, spelangst, verlegenheid), kan het helpen om een bank of wat stoelen vooraan te zetten, als balustrade van de Eiffeltoren. Dan kan het spel daar beginnen, terwijl ze over de rand naar beneden kijken (en tegelijk vooraan richting publiek staan).
  • Conclusie: onervaren groepen zullen weinig invulling aan de rollen geven. Ze zijn eigenlijk gewoon "zomaar mensen".
    Stel je voor, dat je het gespeeld had met een gezin met een vader, moeder, oma, opa, kleine kinderen en een hond? Of een groepje heel oude mensen met een bange reisleider?  Hoe zou het spel dan gegaan zijn?
    De volgende lessen gaan over het spelen van rollen.

Extra opdracht: Zet een hoed op

  • Spelangst overwinnen in een kleine solo.
  • Een rol gestalte geven door een handeling.
  • Uitdaging om zelf een spannend WAT/DRAMATISCH CONFLICT te verzinnen en dat kort en krachtig te spelen.

Opdracht

  • Kring. In het midden de verkleedkist.
  • Om de beurt kiezen kinderen een hoed (of attribuut).
  • Verzin WIE je bent. Verzin ook iets wat je kan doen, zodat de klas kan raden WIE je bent.
  • N.B. In dit stadium kan je vaak nog geen grote eisen aan het spel stellen. Aanmoedigen is belangrijker.

Extra opdracht: van rollen naar een spel

  • Eerste opdracht om met minimale uitgangspunten (alleen Wie is gegeven) een kort spel te bedenken.

Opdracht

  • Subgroepjes: twee - of drietallen.
  • Je speelt de rol, die je gekozen had bij de hoed.
  • Verzin samen een plek, Waar de rollen elkaar ontmoeten.
  • Verzin een korte gebeurtenis. Het hoeft dus geen groot verhaal te zijn. Liever kort en krachtig, dan dat het publiek zich gaat vervelen.
  • Alle kinderen spelen tegelijk hun spel een paar keer.
  • Een paar groepen mogen hun spel laten zien.

Conclusie

  • Wat vond je goed aan de spelen?
    M.a.w. wat voor dingen zijn goed om te onthouden voor een andere keer? En over wat voor dingen is het handig om afspraken te maken?
     
  • Algemene conclusie: WIE en WAT zal bij de meeste groepen wel duidelijk zijn. Maar ging het echt om één spannend gegeven? En bleven de rollen echt duidelijk, werd er echt vanuit de rol gespeeld, of werd de rol gaandeweg weer een 'gewoon' iemand?
  • Misschien is het nodig om direct hierna een aparte les te wijden aan gevechten en achtervolgingen. Maar het kan ook zijn dat je eerst de les met het avontuur in een grot doet.