9.1. Scèneanalyse

© Walter Roozendaal - www.muzemuzette.com - en Janine Slijkhuis - www.janineslijkhuis.nl - klik hier voor meer informatie

Aan het regieconcept ligt een analyse van het stuk ten grondslag. Ook daarvoor heb ik een formulier ontwikkeld. Dit is het terrein van de artistiek leider en de artistieke staf, minder van de organisatie. Maar alle gedachten en ideeën uit de analyse hebben gevolgen voor het regieconcept en de vormgeving — en dus ook voor de productie.

Het schema heeft kolommen voor:

  • Naam en nummer van de scène of de muziek (namen en nummers van muziek zijn schuin gedrukt, scènetitels niet)
  • Kort: Wie zijn er en Wat gebeurt er.
  • Tijd/Plaats van de scène (heeft eventueel gevolgen voor de vormgeving).
  • Bijzonderheden in de muziek (incl. aanknopingspunten voor spelmomenten of interpretatie).
  • Vorm van de muziek (heeft eventueel gevolgen voor de choreografie, maar ook voor de interpretatie).
  • Dramatische functie van de scène of de muziek (bijvoorbeeld: expositie van thema’s, stapelen van tekens rond de thema’s, enz.).
  • Kerntekst (pakkende citaten).
  • Interpretatie.
  • Ideeën voor spel, dans, muziek, rekwisieten.

Er kan een willekeurig aantal kolommen aan toegevoegd worden. Bijvoorbeeld: een kolom voor het koor: wat kan het koor in deze scène voor rol spelen? Of een kolom voor licht: ideeën voor een speciaal effect, of de sfeer.
Het voorbeeld hieronder ontleend aan de musical Anatevka. Je kan het waarschijnlijk beter bekijken wanneer je het downloadt.

Scene overzicht Anatevka